WYCIECZKA DO ŁODZI

Byliśmy kiedyś [ my] młodzi w najmłodszym mieście – Łodzi…

Była nam kiedyś dana Ziemia Obiecana…Tak śpiewali w 1974 roku Daniel Olbrychski, Andrzej Seweryn i Wojciech Pszoniak promując ekranizację powieści Wł. St. Reymonta. I nas 20 września br. spotkała nie lada przyjemność.

Uczniowie klas: Iet, IIdt oraz IIIah wraz z opiekunami odbyli jednodniową, autobusową wycieczkę do najmłodszego polskiego miasta- miasta Łodzi. W „mieście czterech kultur” mogliśmy poznać historię największego w Europie cmentarza judaistycznego. Na stacji kolejowej Radegast, przy alei Pamięci Ofiar Ghetta Litzmannstadt, rozmawialiśmy na temat martyrologii narodu żydowskiego. Po chwili zadumy udaliśmy się do robotniczej części Łodzi; Księży Młyn pozwolił nam zrozumieć jak wyglądało życie pracownika fabryki Poznańskiego, Huffera, Scheiblera czy Meyera. Industrialną rzeczywistość XIX wieku dopełniła wizyta w Białej fabryce. Przez okna autobusu widzieliśmy także i inny wspaniały zabytek niemieckiej kultury - Kościół ewangelicki pw. Św. Mateusza.

Ukoronowaniem naszej podróży było zwiedzanie zabytkowych sal Pałacu Poznańskich, obecnego Muzeum Miasta Łodzi. W pokojach Tuwima, Reymonta, Rubinsteina poczuliśmy się jakbyśmy naprawdę żyli na przełomie XIX i XX wieku. W tym przekonaniu utwierdzała nas ponadto projekcja wybranych scen z filmu Andrzeja Wajdy pt. Ziemia Obiecana. O tym, że jednak żyjemy w społeczeństwie konsumpcyjnym przekonał nas czas wolny spędzony w centrum handlowym MANUFAKTURA. Dawna fabryka Izraela Poznańskiego tętni życiem nie tylko dlatego, że pod jej rynkiem płynie jedna z 18 rzek Łodzi – Łódka, ale również z powodu licznych happeningów odbywających się na jej terenie w ramach festiwalu Łódź Czterech Kultur – Generacje. Nieco zmęczeni, ale nade wszystko zadowoleni wróciliśmy do Warszawy około 21.10.