O rewindykacji dzieł sztuki… warsztaty w Muzeum Króla Jana III Sobieskiego.
20 września 2024r. klasy maturalne 5ET i 5GO wraz z wychowawcami uczestniczyły w warsztatach edukacyjnych „Ostatnia sprawa kustosz Wątróbki”.
Warsztaty rozpoczęły się poznaniem historii Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie oraz jego kolejnych właścicieli. Historię kolekcji zgromadzonych dzieł sztuki cechują zamiłowania do sztuki króla i królowej oraz Stanisława Kostkę Potockiego i Aleksandra Potockiego, którzy od 1805 roku zbiory zgromadzone w pałacu udostępnili szerokiej publiczności. Od początku zwiedzania uderza widok pustych ram obrazów wiszących na ścianach. Pani przewodnik ze szczegółami opowiadała o rabowaniu dzieł sztuki w okresie II wojny światowej oraz ukrywanych księgach inwentarzowych.
Uczniowie podziwiali wspaniałe obrazy, cenne porcelanowe naczynia, kolekcję wyrobów z Fabryki Karola Mintera (modele pomników, medaliony, popiersia wybitnych Polaków), a także próbowali odkryć jaka jest różnica między kopią a repliką, jak odróżnić ramę obrazu ze złota i ze szlagmetalu. Poznali też ciekawą historię obrazu, który zaginął w czasie II wojny światowej, pracowali nad tekstami kultury, fotografiami odkrywając cechy portretu konnego Stanisława Kostki Potockiego – obrazu olejnego francuskiego malarza Jacques-Louis Davida, powstały w 1781 w Rzymie.
Od początku lat 90. Polsce udało się odzyskać kilkadziesiąt dzieł sztuki utraconych w wyniku II wojny światowej, ale wciąż poszukiwanych jest wg WIKIPEDII:
„ok. 2,8 tys. obrazów znanych europejskich szkół malarskich, 11 tys. obrazów autorstwa malarzy polskich, 1,4 tys. wartościowych rzeźb, 15 mln książek z różnych okresów, 75 tys. rękopisów, 22 tys. starodruków, 25 tys. map zabytkowych, 300 tys. grafik, 50 tys. rękopisów muzealnych, 26 tys. bibliotek szkolnych, 4,5 tys. bibliotek oświatowych i 1 tys. bibliotek naukowych (łączne straty bibliotek wyniosły ok. 22 000 000 woluminów[3]), oraz wiele innych nieudokumentowanych eksponatów i przedmiotów wartościowych (m.in. 5 tys. dzwonów kościelnych).”